pühapäev, 6. juuni 2010

Suveteatriootuste TOP 20

Hiinast tagasi ja tagasi Eestis (Hiinas muideks on "blogspot" keelatud ja sellepärast ei saanudki vahepeal blogi pidada). Nüüdsest märgatavalt rohkem kodumaa pinnal. Enne veel kui läheb suuremaks vanade võlgade õiendamiseks ning teatritükkide-mälestuste heietamiseks, mõtlesin kokku koguda ootused-lootused, mida huvitavat suveteatrilavadelt ootan. Pileteid olen varunud vahemikul 01.06-31.08 tervelt 23-le etendusele ja kes teab, võibolla ilmub midagi veel sellistki silmapiirile, millest hetkel aimugi pole.

Eelmisest suvest, kellel nägemata, soovitan kindlasti haarata võimalusest vaadata kahte tükki:
väga ägedat lavastaja Toompere (unustamata ka kunstnik Õunapuu) ja kolme näitlejanna meistriklassi ehk Rakvere Teatri "Toatüdrukud" (Rakveres Pangahoones) ja noorte lahedalt humoorikat commedia dell'arte tükki "Kiivad armastajad" Dominiiklaste kloostri õuel. Need kaks olid ühtlasi minu jaoks eelmise suve suurimad pärlid!
Lisaks on juunikuus hea võimalus haarata Linnateatri kõrgetasemelisest mängukavast parimaid palu! Näiteks Keskööpäike, Hecuba pärast, Ma armastasin sakslast, Meie, kangelased, Nõks..

Aga nüüd siis pealkirjas lubatud "oodatud tükkide TOP 20" ja nagu ikka mõnede illustreerivate põhjendustega:

20. Minu veetlev leedi - Estonia (Mul olid piletid juba 2 aastat tagasi MVL-ile, aga siis läksid need töö pärast vastu taevast. Suvi ja muusikal sobivad ikka kokku. Peaosades Hele Kõrve ja Raivo E.Tamm. Suurproduktsioon ja igihaljas muusika - tuttavad, ehk vanad-head-laulud.)

19. Lendajad - Nargen Opera (Üle pika aja uus näidend Jaan Tättelt. Näitlemas Piret Kalda!!! Ja Teet Hanschmidt, kes minu teada on viimastel aastatel hoopis kirikumees olnud. Lapsepõlvest meenuvad tema paar rolli - "Kardemoni linna rahvas ja röövlid" telelavastuses ja mängufilmis "Kaks päeva Viktor Kingissepa elust". Tükk oleks kõrgemal mu edetabelis, kui selle piletihind poleks nii kõrge... ja tegemist on siiski vähem kui poolteist tundi kestva näitemänguga. Ma siiani pole raatsinud veel piletit osta, aga eks näis...)

18. Antigone - RAAAM (Huvitav Iraani lavastaja! Osades teiste hulgas Andrus Vaarik, Ago Anderson ja Külli Reinumägi. Küllit pole ka juba tükk aega õnnestunud näha. Antiiktragöödia materjalina natuke kahtlane, aga kõik oleneb tegijatest.)

17. Mask - Emajõe suveteater (Tõestisündinud lugu, kammerlikult ainult kahe näitlejaga. Tegelasteks mees ja naine - armastajatepaar ning tavalisene õhtu võtab ootamatu pöörde... Sisulises mõttes kõlab just täpselt midagi "minu maitsele". Lavastajaks Kristel Leesmend, kelle jaoks pole see küll debüütlavastus, kuid ega ta tihti selles "rollis" esine. Mängivad Marika Barabanštšikova ja Nero Urke.)

16. Valged ööd - Theatrum (Dostojevski Dominiiklaste kloostris. Lembit Petersoni lavastus! Kammerlik - kaks näitlejat. Avastasin "Planeet"-is, et mulle väga meeldib Laura Petersoni mäng, tahaks seda nüüd kinnistada. Ootan ja loodan sellest rollis samasugust sügavust. Õhkõrna tunnetemängu.)

15. Röövlitütar Ronja - Endla (Vana hea Lindgren. Endla teatri suurproduktsioon. Palju näitlejaid sh. ka lemmikud. Raamat meeldis ning lahe on näha kuidas see lavale on toodud. Viimati nähtud Ugala Lindgrenitõlgendus-"Tjorven" oli nii värviderikas ja rõõmus ning täiesti ka täiskasvanu lapsemeelsust kõditav tükk. Üldse parim lastelavastus viimastel aastatel. Loodetavasti Endla saab sama hästi hakkama.)

14. Iha Jalakate all - MTÜ Kell kümme (Roman Baskin oskab materjali valida. Õigemini tema valikud on alati nii põnevad, mis lausa kutsuvad vaatama - Bergman Vanemuises, Augustikuu teemaja ja Täiskuu MTÜ Kell 10 lavastustena... minu jaoks täiesti mööda tükid järjest. Eelmisel suvel (majas sees nähtud) Aiapidu läks mulle aga tõeliselt korda. Lisaks andis mõned aasta parimad rollid-Liina Vahtrik, Hendrik Toompere... Iha jalakate all tükis on mängimas Katariina Lauk - ma vaataks teda mistahes tükis, mistahes rollis - alati viimseni lihvitud rollid, alati pingestatud mäng ja erisugused karakterid, niiet saab siis näha, kas Baskinis on alates Aiapeoga toimunud mingi sügavuste väljakaevamise ning aktsentide asetamise suhtes muutus ja suudab jälle oma tüki mulle südamesse panna, või läheb tagasi nende klantslikemate rahvatükkide juurde, kus tegelikult peidetuks ei jää miski ja mille sügavused on silmaga näha- radadele.)

13. Algus - Endla (Selle kontsertdraama kohta on siitsealt väga positiivseid kommentaare kosta. Ja rahvast peab ju uskuma. Mitte pimesi, aga teatritükkide puhul, kuidas siis veel :) Võib olla ka täielik palagan, aga ma riskin ühel juulikuu õhtul sellega meeleldi...)

12. Väikesed vanamehed - Ugala (Kui ma poleks seda raamatut lugenud, asetseks see tükk üsna tipu lähedal. Sisulises mõttes peaksin olema just sihtgrupp sellele tükile, aga võta näpust - see raamat oli minu meelest üsna jama. Prangel lavastas viimati Linnateatris "Vana tango", mis samuti ei veena... Kuid ometi usun Ugalasse ja lähen seda augustis vaatama. Kadri Lepp, Aarne Soro, Triinu Meriste ja Arvo Raimo teiste hulgas näitlemas - ja ikkagi tänapäevane eesti lugu - ehk see toimib teatrilaval paremini? Ma usun küll.)

11. Tiramisu - Endla (Endla naised koos... AVAMEELNE näidend naistest... mina-naiste hingeelu-uurija... 1+1=2 Seal ma olen kohal! Pidavat olema mitmekihiline nagu Tiramisu - ja mina, nagu tüüpiline mees ju usun sõnadesse.)

10. Põrgupõhja uus vanapagan - Emajõe suveteater (Noortpaari Uusberge pidavat saama koos selles Tammsaare klassikus näha saama. Lisaks terve pikk nimekiri Eesti teatrite näitlejaid. Sellest võib vabalt kujuneda üks suve suurelamusi. Kumb on Kaval-Ants, kumb on Vanapagan - Uku Uusberg ja Raivo E.Tamm... Tamm on nii lahedalt bravuurikas, kui ta hoogu läheb... kuigi muidugi võrdlus Lembit Eelmäega saab olema paratamatu... ja klassikutega sama rolli teha - paras pähkel... tuleb leida täiesti uus lähenemine...selles suhtes ehk vanapaganana olekski Tamm täiesti teisest ooperist :) Igatahes vägaväga põnev saab olema!)

9. Piloot - Ugala (Andri Luup on Ugalas toonud omakirjutatud tüki lavale. Ugala heade näitlejate vahele on toodud ka Maria Peterson ja sisukirjeldus, kus valitsuse pilootprojekti korras valitakse välja "näidisperekond" - see annab lähtekoha päris põnevateks juhtumisteks. Loodetavasti pole tegemist nö. tüüpilise eesti komöödiaga, vaid sisuka ja mõtlemapaneva sisuga. Minule sellised "peresidemeid" lahkavad tükid nagu näiteks Draamateatri "Augustikuu" lähevad hästi peale. Uued auteur-id on igatahes Eesti teatrimaastikule väga teretulnud! Mängitakse NO-teatris suvel.)

8. Kadunud tsirkus - Rakvere Teater (Üllar Saaremäe lavastus - vinge tegijaskond, läbipõimitud muusikaga, Rakvere Teater on sellises sõiduvees - tundub, et igalt poolt üha rohkem on kosta, et see on praegu Eesti teater nr.1. Nad lihtsalt ei oskagi ebaõnnestuda :) Mina olen igatahes täiesti nendega samal lainel. Ja lisaks Tõnis Mäele ja Bonzole astub lavale ka Peeter Tammearu, kelle mängu uudeses pundis tahaks kohe väga näha.)

7. Kivist külalised - Kaks musketäri (Kivastiku Viinistutükid on juba legendaarsed! Kuigi eelmine oli üks paras lurr, on siiski oodata jälle midagi Põrgu Wärgi ja Külmetava kunstniku portree tasemelt. Lavastajaks üks minu lemmikuid - Aare Toikka, kelle tükkides ikka nutikaid lahendusi ja osades Hilje Murel, Tõnu Oja, Sulev Teppart jt....)

6. Jõud - RAAAM (Uusberg lavastab - see lihtsalt ei saa olla muud kui hea :) Näitlemas Argo Aadli ja Alo Kõrve ning peaosas justkui uues Kivirähki tükis uue hingamise saanud Ivo Uukkivi. Lugu, millel nimeks "Jõud" ja mängitakse tallis - nii lahe kombinatsioon - lisaks kaasatud terve trobikond noori näitlejaid ja näitlejahakatisi. Ukuge mind - selles tükis saab olema "man"powerit!)

5. Gertrude Stein saatjaga - projekt (Assa kui mahlakas kahenaisetükk - Kersti Kreismann ja Anne Veesaar mängivad lesbipaari - mõisamiljöös. Kammerlik ja põnev!)

4. Kaevuritest kunstnikud - Draamateater (Draamateatri suve suurprojekt. Pedajas lavastab, osalejate punt on nii ja naa, ehk nimesid mainimata fifty/fifty - Guido Kangur, Taavi Teplenkov, Ivo Uukkivi, Tõnu Oja, Raimo Pass, Britta Vahur, Laine Mägi, Mihkel Kabel. Ja ometi usun ma nendesse Viinistu kunstnikelugudesse. Seekord küll välismaa kunstnikud, aga mis siis. Lisaks on tegemist tõsielulise looga, mis on minu jaoks plussiks.)

3. Torm - Rakvere Teater (Toompere lavastamas Rakveres - see on nagu kindel värk, et sellest tuleb midagi head! Värked teatrikooli lõpetajad oma päris esimeses ametlikus "päristeatrilavastuses" :) Shakespeare - no lugege seda reklaamteksti, kas pole lausa kohustuslik seda vaatama minna? (Okei, mainige sõna "armastus" ja mina olen platsis :)) - Asustamata saar. Võimult kõrvaldatud hertsogi ja tema noore tütre pagenduspaik. Õhk on täis müstikat, maagiat ja vaime. Läheb vaja kahtteist aastat ja üht nõiduslikku tormi, et saarel maabuksid vaenlased. Nüüd säriseb õhus ka kättemaksu ja armastust. Kauaoodatud vabaduski viipab sõrmega. Tund on tulnud. Tund täis teadmist, et Kõikidele Idiootidele, Pättidele ja Kaabakatele Tuleb Kätte Maksta. Või Andestada. Lõpp on armastus.)

2. Madame Bovary - Endla (Klassika. Piret Laurimaa Madam Bovary'na. AAAAAAhhhhhh, ma ei suuda ära oodata, millal seda näha saab!!!!!! Millegipärast on mul tunne, et see on midagi palju enamat kui lihtsalt üks suvaline suvetükk. Kostüümikunstnik Reet Aus... Viidas, Rekkor, Karpov, Anderson, Seling ja teised vinged Endla näitlejad... nii palju kvaliteeti juba enne lavake jõudmist :))

1. Vargamäe varjus - projekt (Tammsaare+Vargamäe+Albus+Ülle Lichtfeldt - mul ei ole vaja enamat mainida. Mina olen kohal! Autor ja lavastaja Urmas Lennuk, kes on saanud juba kätt harjutada Tammsaarega, niiet nüüd impulsi saanud kolmest esimesest Tõest ja õigusest on pannud oma tõe ja õiguse nii paberile kui lavale. Ja mina ei väsi eales ei Tammsaarest ega tema tõlgendustest - see ongi klassiku tunnus.)

Lisaks on ju terve rida teatrit veel, mida Eestimaa eri paigus suvel tehakse. See siin on vaid minu valik minu jaoks magusaimatest maasikatest. Tegelikult kui aega ja raha on, siis huvitaks mind väga ka Theatrumi Hiiumaa tükk ja Rakveres Alte lavastus. Kuid rida suuremaid ja väiksemaid komöödiaid - neid ma eriti vaadata ei viitsi... kui just tõesti mõni suur lemmiknäitleja ei osale või siis vinget positiivset meediakära ei sünni. Esmapilgul tundus, et see suvi saab olema üsna teatrivaene, aga lõppude lõpuks on päris kobedaid asju ka. Eriti tänu Rakvere Teatrile, RAAAMile ja Endlale.

PS. Peatselt korrastan ka muidu blogi...

Kommentaare ei ole: