kolmapäev, 5. jaanuar 2011

Top 100 Eesti luuletused

Eesti kirjandusõpetajad hääletasid Eesti parimaid luuletusi ning TOP100 tulemused kõlavad näitlejate esituses ETV ekraanil õhtuti ühise nimetaja all "100 luulepärli". Ega need va kirjandusõpetajaid eriti kaasaegset luulet kõrgelt hinda... Lisaks on ju tänapäeval kirjandusõpetajaid, kes ütlevad, et luuletustes ei tohi sulgusid kasutada ja mõni kirjandusõpetaja arvab, et Karl Ristikivi elab praegu Tallinnas jne jne. Aga tabel on muidugi austusväärne. Palju olulisi klassikuid. Imekombel on nimed nagu Doris Kareva, Paul-Eerik Rummo, Indrek Hirv, Jaan Kaplinski, Viivi Luik, Leelo Tungal, Ellen Niit, Hando Runnel, Jaak Jõerüüt ja isegi suisa beebivanuses võrreldes teistega - Kristiina Ehin sinna surnud suurnimede sekka ära eksinud. Palju on ka selliseid luuletusi, mis on ka lauludeks tehtud. Seega kui adekvaatne see list ikkagi on, aga ka mitu minu lemmikut on seal siiski - Betti Alveri "Tulipunane vihmavari" ja "Tähetund", Juhan Smuuli "Viimane laev" ja "Mälestusi isast" (kuhu on jäänud "Mu noorim õde"?) kõik Doris Kareva luuletused ja Alliksaar ning Viiding... Peaks kunagi oma lemmikud kokku koguma, aga minu meelest on paljud praeguse aja luuletajad paremad paljudest klassikutest... Oleks siingi nimekirjas lootunud näha rohkem stiiliga mängijaid või mõttemängude punujaid. Aga suurem osa siin on tõesti puhas kuld, ehk klassika sõna otseses mõttes. NB!Tegelikult on mitmed luuletused saanud ka samapalju hääli, seega jagavad nad kohti, kuigi on siin toodud eraldi "kohtadel"... need on märgata, kus pikalt on positsioonid tähestikulises järjekorras. Eriti madalamatel positsioonidel. See omakorda annab alust kahelda positsioonides 85.-100. Huvitav kes veel sama palju hääli saanutest tabelist "välja jäid"...

1. Aeg - Artur Alliksaar
2. Kerkokell - Gustav Suits
3. Talvine õhtu - Villem Grünthal-Ridala
4. Me hoiame nõnda ühte - Paul-Eerik Rummo
5. Rändaja - Juhan Liiv
6. Kojuigatsus - Ernst Enno
7. Mälestusi isast - Juhan Smuul
8. Sirelite aegu - Marie Under
9. Sisaliku tee - Karl Ristikivi
10. Imeline laas - Jaan Kross
11. Ma arvasin - Ellen Niit
12. Nii vaikseks kõik on jäänud - Ernst Enno
13. Tulipunane vihmavari - Betti Alver
14. Tähetund - Betti Alver
15. Eesti muld ja eesti süda - Lydia Koidula
16. Mu isamaa on minu arm - Lydia Koidula
17. Ekstaas - Marie Under
18. Emasüda - Lydia Koidula
19. Lihtsad asjad - Debora Vaarandi
20. Pühitsus - Doris Kareva
21. Ta lendab mesipuu poole - Juhan Liiv
22. Minagi olin Arkaadia teel - Karl Ristikivi
23. Rändaja õhtulaul - Ernst Enno
24. Viimane laev - Juhan Smuul
25. Viimne võimalus - Juhan Liiv
26. Ei mullast Sul olegi enam suurt lugu - Hando Runnel
27. Kodu - Lydia Koidula
28. Kuu - Kristjan Jaak Peterson
29. Lihtne luuletus - Juhan Viiding
30. On aastasaja lõpp. On öö - Viivi Luik
31. Õnnelaul - Juhan Viiding
32. Alternatiivne - Artur Alliksaar
33. Antidolorosum - Artur Alliksaar
34. Eesti pastoraal - August Alle
35. Elul on väikene hingemaa - Betti Alver
36. Ilus maa - Hando Runnel
37. Kui tume veel kauaks ka sinu maa - Juhan Liiv
38. Loobumus - Hendrik Visnapuu
39. Lumehelbeke - Juhan Liiv
40. Me liigume - Hando Runnel
41. See maa - Ellen Niit
42. Tuulelapsed - Betti Alver
43. Autoportree - Artur Alliksaar
44. Diptühhon - Jaak Jõerüüt
45. Jõulutervitus - Marie Under
46. Jõulutervitus 1941 - Marie Under
47. Jõuluöö - Henrik Visnapuu
48. Jõuluööl - Heiti Talvik
49. Jääb liikumatult suvisesse sooja - Juhan Viiding
50. Kisendad, kodumaa - Kalju Lepik
51. Kodu - Hando Runnel
52. Kodumaa - Mihkel Veske
53. Korallid Emajões - Betti Alver
54. Kuuljale - Betti Alver
55. Laulja - Kristjan Jaak Peterson
56. Lootust peab pälvima - Artur Alliksaar
57. Lõpp - Doris Kareva
58. Lävel - Ellen Niit
59. Ma lillesideme võtaks - Juhan Liiv
60. Ma olen pannud segast - Juhan Viiding
61. Ma seisan mesilastaruna - Paul-Eerik Rummo
62. Maa tuleb täita lastega - Hando Runnel
63. Maailma avastamine - Jaan Kross
64. Must lagi on meie toal - Juhan Liiv
65. Mäng - Paul-Eerik Rummo
66. Nukrad hetked - Ilmi Kolla
67. Nõmm - Juhan Liiv
68. Nõmmelill - Anna Haava
69. Oma laulu ei leia ma üles - Leelo Tungal
70. Oma saar - Gustav Suits
71. Oo et sädemeid kiljuks mu hing - Paul-Eerik Rummo
72. Poeet - Heiti Talvik
73. Pole ilmas nii ilusat tegu - Hando Runnel
74. Rüblik - Juhan Sütiste
75. Sääl, kus inimese käsi - Doris Kareva
76. Taevaminek - Marie Under
77. Talvine tihane - Juhan Liiv
78. Vana mehe laul - Juhan Viiding
79. Vanemuine - Friedrich Kuhlbars
80. Võiks otsast alata - Ernst Enno
81. Ära ütle - Doris Kareva
82. Ööliblikas - Juhan Viiding
83. Ööviiul - Debora Vaarandi
84. Siiski on elu ilus - Anna Haava
85. Aastatel on tiivad, mu armas - Ellen Niit ("kirjandusõpetajate" järgi autoriks Kalju Lepik)
86. Ei hõbepajust ma mööduda saanud - Aleksander Suuman
87. Ei ole jumalat - Jaan Kaplinski
88. Eile nägin ma Eestimaad - Juhan Liiv
89. Eleegia - Heiti Talvik
90. Ei jõua kirjutada puhtandit - Doris Kareva
91. Kuidas joonistada kurbust - Juhan Smuul
92. Käib aimamatut rada armastus - Doris Kareva
93. Küll ma ootasin sind - Hando Runnel
94. Laeruute klirises - Indrek Hirv
95. Luigeluulinn - Kristiina Ehin
96. Linnukese kaebus - Juhan Liiv
97. Lumehelin - Toomas Liiv
98. Ma usun armastust - Anna Haava
99. Metsateel - Karl Eduard Sööt
100. Tontide eest taganejate sõdurite laul - Uku Masing

2 kommentaari:

Elina A. ütles ...

Minu meelest on valik väga hea. Paljud minu lemmikud on nimekirja pääsenud.
Eile juhtusin esmakordselt seda saadet telekast nägema. Ootused olid suured, ootasin tõelist naudingut, kuna pealkiri ütles, et tulemas on ühe mu lemmikluuletaja Juhan Liivi auhinna võitnud luuletus. Paraku aga luges näitleja luuletust nii halvasti, et see põrmustas kogu hea asja.

Seda tavapärast luulesaadet ei kuula ma üldse. Utreeritult öeldes tundub, et sinna on valitud Eesti kõige halvemad luuletused. Ainult ühte head olen sattunud kuulma - Kalev Kesküla oma. Kas Sul endal on Kesküla luulekogu olemas-loetud, soovitad?

Danzumees ütles ...

Kahjuks mul ei ole Keskküla luuleraamatut, pole ka jõudnud lugeda. Mul on küll paar tema proosateost, või novellikogu või kuidas neid nüüd kõige õigem oleks nimetada...
"Elu sumedusest" on muideks väga hea. Olen seda mitmel eri juhul lugenud siit seal, kuigi mitte veel tervenisti.

Ma soovitan Sul proovida sellest eelmisest luulesaatest Kaarel B.Väljamäe luuletusi. Need on minu meelest päris head - armsad... ja kui need meeldivad, siis võibolla meeldivad ka mõned teised. Kõige lihtsamalt leiad need siit (paremas tulbas "Luuletus (ETV)" alt:
http://valjamae.blogspot.com/

Ise olen hetkel vaimustuses Kalju Kruusa luulest. Tema uus luuleraamat "Tühhjus", mis just äsja ilmus, on ka "tema stiilis" intelligentne sõnademäng või sügavamõtteline või imehästi tabatud mõttestik. Kuula näiteks siit tema paljukiidetud ja auhinnatud "Pilvedgi mindgi liigutavadgi" raamatu luuletusi (mis samuti ETV tavapärases luulesaates kõlasid) - näiteks imearmas ja nostagiline, kuigi lihtne "Päärätik" või pull "Luuletusi ei kirjuta paljud" või stiilne ning mingis mõttes ka just Sinule - "On luuletaji": http://etv.err.ee/arhiiv.php?otsing=kalju+kruusa

Noh ja mistahes Kareva: http://etv.err.ee/arhiiv.php?otsing=doris+kareva

Või Meelis Oidsalu väga kurb "Armukolmnurk": http://etv.err.ee/arhiiv.php?id=104253

... nagu aru saad, ma võiks jätkata ja jätkata... see eelmine "luulesaade" oli ka ikka väga hea :)